Stres w pracy - Terapia, depresja, związki
20 sierpnia 2021 BlogKażdy z nas narażony jest na stres, bez względu na to, czy jest on mniejszy czy większy. Może on mieć swoje pozytywne strony, ponieważ motywuje nas do działania. Stres patologiczny może powodować pogorszenie się naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Stres w pracy jest powszechnym problemem. Jak można zmniejszyć stres w pracy? Co możesz zrobić, jeśli stres jest głównym problemem w Twoim życiu? Czasami zmiana nawyków, lepsze środowisko pracy i pozytywne nastawienie mogą wiele zmienić. Czasem trzeba wziąć głęboki oddech, zrelaksować się i wyjechać na wakacje, aby uniknąć wypalenia zawodowego.
1. Terapia i relaks po pracy
Choć leki mogą tymczasowo przywrócić równowagę, nie są rozwiązaniem trwałym. Trwałe rezultaty w walce ze stresem w miejscu pracy może przynieść jedynie kompleksowa terapia. Zaczyna się ona zazwyczaj od badania psychiatrycznego i ogólnego badania lekarskiego. Aby wykluczyć lub potwierdzić ewentualne inne choroby, można również wykonać badania biochemiczne.
Pacjentowi podawane są odpowiednie witaminy i pierwiastki, aby mógł zwalczać toksyny. Następnie kieruje się go na psychoterapię indywidualną lub grupową, gdzie uczy się technik relaksacyjnych i zasad obrony przed stresem. Aby wspomóc cały proces powrotu do zdrowia, przepisywane są odpowiednie leki.
Terapia nie powinna ograniczać się do pracy. Pacjentom zaleca się przejęcie kontroli nad swoim życiem prywatnym. Ważne jest, aby znów cieszyć się codziennymi rytuałami. Osoby zestresowane muszą znaleźć czas na zdrowe, smaczne posiłki. Ważne jest, aby się zrelaksować.
Pacjenci nie powinni obawiać się wizyt w SPA, które oferuje jacuzzi i saunę, łóżko do masażu z kamieniami jadeitowymi, jacuzzi wodne, strefę aerobiku. Te przyjemności świetnie wspomagają wysiłek terapeutyczny.
Lekarze zalecają, aby zasięgnąć porady lekarskiej, jeśli czujesz, że nie możesz poradzić sobie ze stresem. Nie czekaj, aż stres spowoduje uszkodzenie mózgu, atak serca lub doprowadzi Cię do samobójstwa.
2. Stres w pracy i depresja
Czy wiesz, że 40% Polaków pracuje bez śniadania? To się zdarza cały czas. Te czynniki również mogą prowadzić do stresu w pracy, niepokoju, napięcia i braku czasu. Jak radzić sobie z konfliktowymi współpracownikami, nadmiarem obowiązków i brakiem motywacji? Musimy zadbać o swoje zdrowie. Kto inny zadba o nasze zdrowie, jeśli my nie wygospodarujemy na to czasu? Zanim stres zapanuje nad Tobą, opanuj go!
Brak czasu jest głównym motywatorem do pracy, ale także głównym stresorem. Brak czasu jest popularnym motywatorem, który motywuje nas do wydajniejszej i szybszej pracy. Ale co jest prawdziwym motywatorem? Co wyzwala adrenalinę? Co daje nam siłę do pracy, działania i rywalizacji w zdrowy sposób? To może być również niebezpieczne. Nasze zdrowie jest najważniejsze. Oto stres i jego skutki.
Łatwo jest stracić poczucie równowagi i spokoju, gdy się spieszymy. Może to być oznaką czegoś, co należy zmienić lub przewartościować. Chroniczne napięcie może być spowodowane przez stres w pracy i brak wysiłku. To z kolei powoduje wzrost uwalniania hormonu stresu - kortyzolu, który może mieć wiele skutków ubocznych (np. wypadanie włosów, osłabienie odporności).
Stały stres w pracy może powodować trudności z koncentracją, zmęczenie, drażliwość i inne problemy. Depresja może być spowodowana ciągłym stresem w pracy. Lista objawów, które mogą być niepokojące, jest długa.
Sprawdź również: Zapobieganie stresowi w pracy
3. Napięte stosunki z współpracownikami
Większość ludzi znajduje się w niewygodnej sytuacji, w której nie ma żadnej kontroli nad swoimi współpracownikami. Bez względu na to, jak na to patrzysz, Twoi współpracownicy są tam przez około 1/3 Twojego tygodnia pracy. To całkiem sporo. Warto zadbać o to, aby te relacje układały się choć trochę dobrze.
Jak możesz to osiągnąć?
- Bądź asertywna, jeśli czujesz się wykorzystywana.
- Nie staraj się na siłę spełniać oczekiwań wszystkich. Wystarczy dobry kontakt z niewielką grupą osób.
- Zadbaj o to, aby konflikty były rozwiązywane na bieżąco z osobą bezpośrednio zaangażowaną. Nie przekazuj tej informacji nikomu.
- Nie wypowiadaj się źle o nieobecnych współpracownikach (zwłaszcza o szefach ze względu na zachwianą równowagę w relacjach przełożony-podwładny).
- Jeśli niepokoi Cię zachowanie członków Twojego zespołu, możesz zaproponować zasady, które pomogą Wam wszystkim lepiej współpracować.
Możesz czuć się urażony każdego wieczoru, jeśli twoje biuro jest pełne pracy i napięte. Z czasem frustracja w pracy może rozlać się na inne obszary Twojego życia, w tym na życie osobiste. Podczas gdy wielu pracowników narzeka na przepracowanie, rzadko podejmują jakiekolwiek działania. Zanim się poddasz i staniesz się ofiarą wyuczonej bezradności, upewnij się, że robisz wszystko, co możesz, aby poprawić swoją sytuację.
- Poświęć trochę czasu na spisanie swojego codziennego harmonogramu pracy. Czy jesteś pewien, że nie tracisz czasu na drobne rozmowy? Jak często się rozpraszasz?
- Szkolenie z zarządzania czasem - nawet w internecie można znaleźć wiele informacji na ten temat.
- Porozmawiaj ze swoim przełożonym o nadmiarze obowiązków. Przygotuj swoje mocne argumenty.
Większość ludzi sukcesu jest jak trybiki w wielkiej korporacyjnej maszynie. Wspinają się po szczeblach kariery szybciej niż inni, lub wolniej, ale mniej lub bardziej stabilnie. Wielu z nich brakuje czasu na odpoczynek i połączenie się z własnym wnętrzem. Według badań Koalicji na rzecz Zdrowego Serca, co trzeci Polak wychodzi do pracy bez śniadania - to już wiesz.